D’acord que segur que hi han tantes opinions com persones que opinen. Les festes s’han pogut fer perquè la normativa actual ho permet. Unes festes atípiques i més culturals que mai.
Les penyes han disposat de diferents entrades cada dia, no tots ni totes han pogut anar a vore l’espectacle de bous al carrer, per ara legal, que s’ha organitzat en un recinte tancat controlant l’aforament. Una organització respetant la norma en cada moment.
Unes festes, actes culturals, que l’Ajuntament ha organitzat –i organitzarà en agost– amb les mesures que se les exigeix des de les administracions superior (autonòmiques i estatals). Uns actes amb control d’aforament i amb el hastag de #culturasegura per damunt de tot.
Unes festes i actes culturals que per a molts és una de les alegries de l’any. Espectacles gratuïts per a la gent que està en l’atur, en eres, en ertes i que duen més d’un any patint una pandèmia que ha fet que les seues vides socials tendisquen a zero. Les festes i actes culturals fan de dinamitzadors d’esperança, vida i alegria. Les institucions, les subvencions, i les entitats col·laboradores han d’aconseguir que s’arribe a la màxima gent possible i això pense que és el que s’ha aconseguit, i s’aconseguirà, complint totes les nomes i protocols de seguretat.
Les festes, actes culturals, han segut segurs i això ningú ho pot dubtar. Gran treball dels departaments de festes i cultura popular, i sobretot de les penyes de Sagunt i Port.
I això també cal dir-ho, i destacar-ho, sempre ens han venut que els i les penyistes son sers destructors pareguts a Thanos que per on passen no deixen créixer l’herba. Però pareix que eixos estereotips estan canviant o han canviat ja que elles i ells han demostrat un civisme esperant un any per a poder ‘gaudir’ de les seues ‘festes’ assumint-les com a tals i respectant tot allò que marcava la normativa en eixe moment.
Que detractors hi ha...si. Però s’ha de ficar en valor tot allò bó que tenen unes festes. No cregueu?
Los toros no dejan de ser una celebración polémica, muy frecuentemente, llena de dogmas que, como tales, enturbian y dificultan el debate y la reflexión.
Normalmente los toros y las fiestas taurinas implican cierto nivel de manipulación sobre el animal, entendida ésta como la intervención humana sacando al toro de su entorno natural para meterlo en un entorno humano.
Hay quienes piensan que el mero hecho de que el ser humano intervenga en estas cuestiones para una mera cuestión lúdica es del todo improcedente, no entraré a valorar los que directamente quieren evitar que el resto nos alimentemos como la naturaleza nos ha hecho, ¡ojo! no hablo de los que libremente eligen una vida vegetariana o vegana, sino que me refiero a aquellos que intentan imponer este estilo de vida por una cuestión moral o dogmática. Mi mayor rechazo a estos últimos, seguiré comiendo carne y pescado mientras así lo decida libremente.
Pero la utilización de los animales para eventos festivos también tiene su debate. La tauromaquia es un espectáculo milenario que se ha conservado durante todo este tiempo como seña de identidad, si no de lo ibérico, por lo menos si de lo mediterráneo, pero, por otro lado, utilizar el arraigo como razón para que ésta tradición no cambie somete al espectáculo a una tensión insostenible en el tiempo.
Pues todo este debate hay que añadir la conveniencia o no de realizarlos en época de pandemia.
Para mí el debate de si son fiestas patronales o no es totalmente secundario porque lo que subyace es la conveniencia de juntar a un montón de personas en un entorno al aire libre pero en un recinto cerrado, justo cuando la pandemia está tomando un, esperemos, último aliento.
Se decía que iba a ser un entorno controlado y organizado pero algunas fotografías han mostrado todo lo contrario. No sabemos si de estos festejos saldrán nuevos contagios y de éstos, si saldrán nuevas hospitalizaciones y si de éstas, habrá que lamentar algún fallecimiento.
Esta es la asunción de riesgo que se ha tomado con unas medidas preventivas que no han debido funcionar del todo bien, habrá que analizar si ha valido la pena en función del daño que se produzca y en vista del daño máximo, no sé si valía la pena.